Friday, May 8, 2009

Panduan Membeli Laptop.

Salam semua,

Laptop merupakan satu keperluan yang amat penting masa kini, pelbagai jenama terkenal seperti HP Compaq, Acer, Dell dan sebagainya dijual dengan harga yang semakin murah. Antara panduan yang boleh saya kongsikan dengan anda ialah:

  1. Processor
  2. Graphic Card
  3. RAM
  4. Hardisk
Processor
Processor yang anda patut pilih ialah pastikan jenis Intel Dual Core @ Core2 Duo dan ke atas. Yang penting jangan beli jenis Celeron, Atom (processor untuk laptop mini) . Kalau processor jenis AMD pun ok, cuma panas sedikit dan kuat makan bateri.

Graphic Card
Graphic card paling mudah ialah cari yang jenis dedicated memory dan elakkan dari integrated / shared memory (Kalau processor Intel ok, jangan beli AMD + shared memory), ayat yang biasa ditulis dikotak ialah Dedicator Memory 256mb. Ini kerana memori tidak dikongsi bersama RAM, sekaligus meningkatkan performace laptop anda.

RAM
Maksimumkan penggunaan RAM, saya cadangkan anda terus upgrade terus kepada 4 gig RAM , RAM percuma 1 gig tuh anda simpanlah sebagai kenangan atau hadiahkan pada rakan atau jiran anda.

Hardisk
Hardisk minium 250gig dan ke atas, ini kerana pada masa kini banyak program kerja seperti Adobe Suite sangat banyak memakan ruang simpanan. Tambahan pula anda kaki game atau kaki download / menorent menggunakan broadband.

Dengan mengikuti langkah mudah seperti diatas, anda boleh mempunyai laptop yang high performance dengan berbelanja kurang dari RM2300 untuk membeli laptop baru.

*Kalau nak bateri tahan lama, beli yang 6 cell ke atas . Tanyalah sikit berapa cell laptop yang menarik minat tuh pada promoter kedai.

Cara Dapat Laptop Murah
  1. Low Yat Plaza, Kuala Lumpur
  2. Lelong.com.my & Mudah.com.my
Low Yat Plaza, Kuala Lumpur
Untuk mendapatkan bargaining yang baik, saya selalu memilih untuk membuat survey, tetapi jangan membuang masa sangat, sekarang ini lebih baik anda beli sahaja dari kedai besar seperti All IT dan yang lain, elakkan dari beli dari penjual yang mengambil komisen ditepi-tepi laluan. Ini kerana biasanya mereka menawarkan banyak barang percuma tetapi kurang berkualiti seperti mouse, locker, upgrade RAM percuma, free windows vista (bukan original) dan sebagainya dengan anda menambahkan wang sebanyak RM200-300. Bagi saya ini tidak masuk akal menambah wang untuk barang tidak berkualiti. Bayangkan, jika anda keluar duit RM250 pun boleh beli original Windows Vista Home Premium, dan boleh install beberapa laptop dan pc anda sendiri pulak tu.

Lelong.com.my& Mudah.com.my
Ini tempat shopping utama saya, barang ini dijual dengan lebih murah, maklumlah tiada 'overhead cost' seperti membayar sewa kedai dan sebagainya. Biasanya ditempat ini ada ramai individu yang menjual barang mereka kerana beberapa sebab seperti kesempitan wang, dah beli tak suka, dan jangan terkejut kerana ada individu yang jenis pakai dan tolak semula. (sebab itulah tokey handphone kaya!)..

0 comments:

Post a Comment

 

Mohd Azrul.Net Copyright © 2009