Saturday, June 13, 2009

Tolong Jangan Buat Blog!!


Blogger memang sudah lama dikenali tambahan pula selepas turunnya Tun Dr.Mahathir yang juga blogging menggunakan blogger pada awalnya. Sekarang Tun sudah pun mempunyai blog peribadi sendiri untuk mencetuskan dan memberi pendapat kepada masyarakat umum. Jadi jelas budaya blogging ini merupakan satu kaedah penyampaian maklumat yang berkesan dan boleh dijadikan satu manifesto dan juga propaganda berkesan.

Blogger.com juga semakin lama semakin hebat dan semakin bertambah fungsinya sejak google juga menjalankan projek bersepadu sejak beberapa tahun lalu. Blogger juga percuma kepada semua yang ada akaun google mail.

Apa yang menarik sekarang ini ialah, blogger sudah menjadi satu laman yang 'fully customizeable', dimana anda boleh memasukkan menu ber'level' seperti laman web yang mempunyai hosting lain. Template juga judah menjadi semakin meluas dimana ramai yang membuat template dan javascript yang boleh digunakan secara percuma.

Jadi adalah amat rugi, jika anda masih tidak menggunakan blogger sebagai permulaan kegiatan internet selain mempunyai laman web sosial seperti facebook dan myspace.

Contoh yang baik ialah laman seorang blogger yang menggunakan blogger.com untuk membina reputasi. Anda boleh layari blog beliau disini [klik] . Encik Manan merupakan usahawan online dan offline dimana beliau membina reputasi yang baik dengan menceritakan pendangan, pengalaman dan kejayaan didalam blogspot beliau. Ini juga salah satu bukti yang baik dimana anda tidak perlukan domain dan hosting sendiri untuk membina reputasi atau portfolio diri anda. Teknik mudah ialah mempunyai network yang berkembangan melalui reputasi beliau dengan menggunakan blog dan yahoo messenger sahaja! Nampak simple tapi berkesan!

Sedikit latar belakang perniagaan Encik Manan secara ringkas, saya mengenali beliau ketika itu zaman mymode dan beliau merupakan salah seorang top leader. Selepas itu En. Manan meneruskan projek 'multi-income' dengan membuat franchise Daily Fresh dan mengeluarkan produk pencuci sendiri yang diberi nama ZaZZ.. . Beliau juga menjalankan MLM Ceramic yang memberi pulangan lumayan setiap bulan kepada beliau. Pendapatan beliau anda boleh nilai sendiri di blog beliau, beliau sangat suka berkongsi pendapatan bulanan beliau di laman blogspot peribadinya.


3 comments:

Gero A on June 13, 2009 at 8:58 PM said...

Jika anda tidak pernah memulakan blog di blogger.com, anda boleh ikut cara membina blog percuma di http://blogpantas.blogspot.com

Xenan on June 14, 2009 at 2:11 AM said...

wahaha..berblog la plak bro jero.
Checkout blog wa bro.

-eddy-

Gero A on June 16, 2009 at 1:07 AM said...

@Xenan
wah dah tinjau blog lu.. ok selamat maju jaya.. heheh

Post a Comment

 

Mohd Azrul.Net Copyright © 2009