Tuesday, June 23, 2009

Kenapa Enjin Blog Saya Blogspot??

Salam semua, pagi ini saya nak ceritakan kenapa saya pilih blogspot sebagai enjin blog. Blogspot merupakan antara yang terawal offer servis blogging percuma dari tahun 2000 (ikut pengalaman sayalah), dan tidak lama selepas itu blogspot dinaungi oleh Google satu syarikat yang terbesar dalam bisnes dan dunia Internet ini.

Faktor utama penggunaan blogspot sebagai enjin blog saya ialah; Unlimited bandwith & diskspace, server maintenance free, dan juga tiada kos yang perlu saya tanggung sedangkan saya boleh membuat pelbagai kaedah yang hampir saya dibuat oleh wordpress dan joomla atau CMS yang lain. Bukan saya kata sama, tetapi hampir sama. Saya menjangkakan blogspot akan menjadi lebih flexible dan dynamic pada masa akan datang kerana deman CMS adalah tinggi. Penggunaan Javascript sahaja tidak mencukupi sedangkan PHP semakin menjadi pilihan ramai pembangun CMS disamping MYsql sebagai database. Jadi saya akan terus menggunakan blogspot sebagai pilihan utama saya selain wordpress dan joomla.

Antara kelebihan menggunakan blogspot secara tidak langsung ialah saya boleh membina seberapa banyak laman web adsense yang saya mahu, tambahan pula sistem monetize telah di impliman secara langsung didalam sistem posting dan layout blogspot. Jadi saya hanya perlu monitor dari dalam blog sahaja untuk melihat progress dan juga report adsense saya, mudah bukan? ..


Bagi saya keperluan yang perlu ada hanyalah minat dan sanggup belajar hanya beberapa html untuk page, image dan text manipulation. Itupun boleh hafal tak sampai 10 minit.. :p . Struktur blog layout & content itu dah kira advanced, tetapi jika anda memahaminya ia memang mudah. Teruskan membaca di blog ini atau join Kelas Tutorial Blog saya untuk mendalami ilmu blogging di blogspot!!

9 comments:

Unknown on June 23, 2009 at 3:51 PM said...

ye.. memang.. tapi ade satu mnde yg selalu kene fikir balik bile gune blogspot ni.. x user friendly.. mksud sye bg pelawat.. bg bro mungkin ok, tpi bg pelawat yg nak megomen, susah.. lg satu sekarang ni pun bro x bg pilihan url/anymous.. so sgt2 lah susah..

Gero A on June 23, 2009 at 6:59 PM said...

@ fadzli,

betul tuh fadzli, memang kurang friendly masa kat komen nie. Nanti saya masukkan url/anynomous. Terima kasih atas komen bro.. sama-sama kita naikkan blog kita ok..

No Name on June 24, 2009 at 12:37 AM said...

Heh, blogspot memang bagus. Tetapi ada kontradiknya

Kadang-kadang blogger juga kejam mem'banned' blogspot2 bawahnya tanpa sebab munasabah.

Tambah2 jika penggiat adsense.Plan B kena ada.

p/s: just gua punya dua sen

Gero A on June 24, 2009 at 1:23 AM said...

@Moshed

Blogger banned blogspot tanpa sebab musabah tuh biasa macam mana? Blog kena delete atau akaun adsense disable?

Walaubagaimanapun saya memang setuju dengan bro, Plan B mesti ada!

Thanks atas komen bro Moshed! :)

No Name on June 24, 2009 at 1:30 AM said...

Blogger banned blogspot tu maksudnya blog yang kena banned tu sahaja yang bila view, akan ada statement kena delete(block), dan lepas tu kita tak boleh update blog itu. tapi, blog2 lain dalam akaun blogger kita boleh pula.

Tapi kes ini jarang berlaku. Cuma jika anda penggiat adsense secara radikal, memang kena berhati-hati.

Gua just sharing ilmu gua yg tak seberapa ini.
heh

Gero A on June 24, 2009 at 1:49 AM said...

@MoShed

ok bro Moshed, thanks pasal kongsi info.. harap sudi-sudikan kongsi info lagi.. :)

Gero A on June 24, 2009 at 2:29 AM said...

@MoShed

Lupa pula bro, baru teringat.. kalau blog tak update dalam certain period itu yang kena block tu.. kena ada update patut ok. jadi pada penggiat adsense, selagi jaga content walau sikit, patut takde masalah..

just share pendapat jee...

Burn on June 24, 2009 at 10:17 AM said...

Yo bro Azrul....member lamo nih...

saya ada pengalaman blog kene delete....sebab Duplicate content...terlalu banyak duplicate content (Copy & Paste Dari blog Org lain)...

Tuan Punyer buat report kat google, pastu kene banned tanpa notis....

Gero A on June 24, 2009 at 4:32 PM said...

@Burn

Iya burn, memang kena adjust sikit pasal nanti kena cop plagiat pula.

*Member lama kat mana Burn, nama Burn tuh ramai tu, saya tengok dalam blog bro mantap, tapi tuan tak dapat cari.. anyway thanks pasal komen.. gud luck bro!

Post a Comment

 

Mohd Azrul.Net Copyright © 2009